Βύρσα, όστρακα και άλλα κελύφη – Ανοιχτά Πανιά 2022
«Ανοιχτά Πανιά 2022»: Έκτη δράση με την μουσική/εικαστική παράσταση και ιστορικό περίπατο, «Βύρσα, όστρακα και άλλα κελύφη », του Μουσικού Συνόλου ΤΕΤΤΤΙΞ, του Μιχάλη Παρασκάκη και της Αλίκης Χιωτάκη.
Περιγραφη εκδηλωσης
«Ανοιχτά Πανιά 2022»: Έκτη δράση με την μουσική/εικαστική παράσταση και ιστορικό περίπατο, «Βύρσα, όστρακα και άλλα κελύφη », του Μουσικού Συνόλου ΤΕΤΤΤΙΞ, του Μιχάλη Παρασκάκη και της Αλίκης Χιωτάκη.
Το φετινό πρόγραμμα του Δήμου Χανίων και της Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ., που αναδεικνύει την πρωτότυπη καλλιτεχνική παραγωγή, τα «Ανοιχτά Πανιά 2022», επιχειρεί να συνεχίσει το δημιουργικό ταξίδι παραγωγής πρωτότυπων καλλιτεχνικών έργων που ξεκίνησε τον προηγούμενο χρόνο, δίνοντας και πάλι ιδιαίτερη έμφαση στις σύγχρονες πρακτικές. 15 πρωτότυπες καλλιτεχνικές δράσεις, με περισσότερους από 100 καλλιτέχνες απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, δραστηριοποιούμενοι σε ποικίλα πεδία τεχνών, κάνουν πανελλήνια πρεμιέρα, εδώ στην καρδιά της Μεσογείου.
Τα Χανιά το διάστημα από Αύγουστο έως Δεκέμβριο 2022, θα κατακλυστούν από χορό, θέατρο, εικαστικά, μουσική, κινηματογράφο, εκπαιδευτικά εργαστήρια και πολλά άλλα. Εμβληματικοί χώροι της πόλης, από το Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης ως τη Συναγωγή Ετζ Χαγίμ, από τον Προμαχώνα Σαν Σαλβατόρε μέχρι τον Άγιο Ρόκκο, από τη συνοικία της Νέας Χώρας και των Ταμπακαριών, ως τους Τάφους των Βενιζέλων, τη Λίμνη της Αγιάς, τη γέφυρα του Κλαδισού, κ.ά., θα φιλοξενήσουν ξεχωριστές καλλιτεχνικές δράσεις.
Έκτη δράση με την μουσική/εικαστική παράσταση και ιστορικό περίπατο, «Βύρσα, όστρακα και άλλα κελύφη ».
Δράση με σκηνικό τα βιομηχανικά κτίρια των Ταμπακαριών
Μουσικό Σύνολο ΤΕΤΤΤΙΞ, Μιχάλης Παρασκάκης, Αλίκη Χιωτάκη.
Μουσική/εικαστική παράσταση:
24 Σεπτεμβρίου 2022, στις 19:30
25 Σεπτεμβρίου 2022, στις 19:30.
Ηχητική εγκατάσταση-περίπατος: 24-25 Σεπτεμβρίου, 12.00-19.00. Συνοικία Ταμπακαριά.
Η βύρσα, το εκδαρέν δέρμα που αποσπάται από το ζώο αφότου πεθάνει, το άδειο όστρακο που κάποτε προστάτευε ένα θαλάσσιο πλάσμα και τα Ταμπακαριά, πρώην βιομηχανικοί χώροι επεξεργασίας δέρματος, έχουν κάτι κοινό. Είναι άδεια κελύφη που κάποτε φιλοξενούσαν μια μορφή ζωής, μια δραστηριότητα. Τα συναντά κανείς και τα τρία στην ιστορική γειτονιά των Χανίων, δίπλα στη θάλασσα, εκεί όπου στα άδεια, εγκαταλελειμμένα και φθαρμένα από τον χρόνο κτίρια των βυρσοδεψείων, βλέπει ξεχασμένα δέρματα που δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, ενώ στην ακτή θα βρει δίπλα-δίπλα όστρακα της θάλασσας ή όστρακα από πηλό ή τσιμέντο, κομμάτια των αποσαθρωμένων κτιρίων.
Σε αυτή τη μυστηριακή γειτονιά που σταδιακά μετατρέπεται σε τουριστικό αξιοθέατο, οι ΤΕΤΤΤΙΞ σε συνεργασία με την Αλίκη Χιωτάκη στήνουν ένα θέαμα με απρόσμενα ακούσματα και βίντεο.
Η αντιθετική φυσιογνωμία της περιοχής – από τη μια βιομηχανικά κατάλοιπα μιας περασμένης εποχής και από την άλλη η φύση με τη θάλασσα, τα βράχια και τα αρμυρίκια – εμπνέει τους ΤΕΤΤΤΙΞ να ερμηνεύσουν έργα σύγχρονης μουσικής στα οποία ο σκληρός, βιομηχανικός ήχος συναντά τον υπόκωφο, νωχελικό βόμβο της θάλασσας και τους συριγμούς των εντόμων του καλοκαιριού, ενώ το βίντεο συνομιλεί με το περιβάλλον, τη μουσική και τον ρυθμό σε μια σειρά από εξπρεσιονιστικές εικόνες.
Μια ηχητική εγκατάσταση-περίπατος θα δώσει την ευκαιρία στο κοινό να περιηγηθεί στη γειτονιά και να μάθει ιστορικές λεπτομέρειες και πληροφορίες για τον τρόπο που επεξεργάζονταν το δέρμα, και να μπει σε ένα από τα δύο μόνο εν λειτουργία Ταμπακαριά. Τις αφηγήσεις θα συνοδεύουν ήχοι και μουσικές που θα δημιουργηθούν σε ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι με μαθητές από το Μουσικό Σχολείο, το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, τη Φιλαρμονική του Δήμου και χορωδιών του Δήμου.
Ηχητική εγκατάσταση-περίπατος: 24-25 Σεπτεμβρίου, 12.00-19.00
Ο περίπατος θα μπορεί να ξεκινά από οποιαδήποτε πλευρά: από το παραλιακό μέτωπο της οδού Βιβιλάκη μπροστά από τα παλιά Ταμπακαριά, προς την Κουλούρα, μέχρι τα νεότερα Ταμπακαριά στην πλευρά της Αγίας Κυριακής. Το κοινό θα είναι ελεύθερο να κινηθεί μέσα σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, ενώ η πλήρης διάρκεια του περιπάτου θα είναι 35-40 λεπτά. Ο χάρτης θα είναι διαθέσιμος στο https://www.chania-culture.gr/.
Παράσταση: 24-25 Σεπτεμβρίου, αυστηρά 19.30 (προσέλευση κοινού 19.00)
Μουσικά έργα:
Louis Andriessen – Workers Union (1975)
Lorenzo Troiani – Cratere a calice. Figure Rosse (2013)
Μιχάλης Παρασκάκης – Τρία έντομα (2020)
Simon Steen-Andersen – Next to Beside Besides (2003)
James Tenney – Having never written a note for percussion (1971)
Robert Schumann – Κουϊντέτο με πιάνο op. 44, β΄ μέρος (1842 – διασκευή Ν. Γαλενιανού)
Παράλληλη δράση:
ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΕΤΤΤΙΞ CONCRÈTE
Οι μουσικοί του συνόλου ΤΕΤΤΤΙΞ προσκαλούν μαθητές μουσικής του Μουσικού Σχολείου, του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων, της Φιλαρμονικής του Δήμου και χορωδιών του Δήμου, 15-25 ετών, κάθε μουσικού είδους και οργάνου, να συμμετάσχουν σε ένα εντατικό εργαστήρι πειραματισμού και ανακάλυψης νέων ήχων και μουσικής με επίκεντρο τα Ταμπακαριά.
Το εργαστήρι θα χωριστεί σε τρεις ενότητες:
1. Συγκέντρωση υλικού από τα Ταμπακαριά
Μπαίνοντας σε ένα από τα εν λειτουργία Ταμπακαριά, οι συμμετέχοντες θα δουν και θα ακούσουν τα διάφορα μηχανήματα επεξεργασίας των δερμάτων. Με όποιο μέσο διαθέτει ο καθένας (κινητό τηλέφωνο, φορητό μηχάνημα ηχογράφησης) θα ηχογραφήσουν τους ήχους, τους θορύβους των μηχανημάτων αλλά και τον χώρο γύρω από τα κτίρια, τον ήχο της θάλασσας, των αυτοκινήτων ή των ανθρώπων.
2. Ανακάλυψη νέων ήχων
Στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου, μαζί με τους μουσικούς του ΤΕΤΤΤΙΞ, θα ανακαλύψουν καινούριους ήχους με τα όργανα που κάθε μαθητής παίζει, εμπνευσμένους από τους ήχους που άκουσαν και συνέλεξαν στα Ταμπακαριά. Ταυτόχρονα θα ακούσουν μια σειρά παραδειγμάτων από έργα της λεγόμενης «Musique Concrète instrumentale» (Οργανική Συγκεκριμένη Μουσική) που βασίζεται ακριβώς στην παραγωγή τέτοιων ανορθόδοξων ήχων από ακουστικά όργανα.
3. Δημιουργία μουσικής με τα παραπάνω υλικά
Με το ηχογραφημένο υλικό και τους νεοανακαλυφθέντες ήχους θα παίξουν μια σειρά αυτοσχεδιασμών, υπό την καθοδήγηση του συνόλου ΤΕΤΤΤΙΞ. Ηχογραφήσεις, όργανα, φωνές και ηλεκτρονικά θα συνδυαστούν για να δώσουν μια αναπάντεχη μουσική. Τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν στην ηχητική εγκατάσταση-περίπατο.
Εικόνες και ήχοι από την δράση Βύρσα, όστρακα και άλλα κελύφη: εδώ
Συντελεστες
Μουσικό Σύνολο ΤΕΤΤΤΙΞ, Μιχάλης Παρασκάκης, Αλίκη Χιωτάκη.
ΤΕΤΤΤΙΞ
Μιχάλης Παρασκάκης – σύλληψη, σύνθεση, εκπαιδευτική δράση, οργάνωση παραγωγής
Νίκος Ιωακείμ – εκπαιδευτική δράση, οργάνωση παραγωγής
Νίκος Γαλενιανός – σύνθεση
Άνα Κίφου – φλάουτο
Γκουΐντο ντε Φλάβιις – σαξόφωνο
Σταμάτης Πασόπουλος – ακορντεόν
Κατερίνα Κωνσταντούρου – πιάνο, εκπαιδευτική δράση
Μίσλαβ Ρέζιτς – ηλεκτρική κιθάρα, εκπαιδευτική δράση
Guest
Μαρίνος Τρανουδάκης – κρουστά
Αλίκη Χιωτάκη: βίντεο, εικαστική εγκατάσταση
Γιώργος Κουκουράκης: ιστορική έρευνα, επιμέλεια κειμένων
Γιώργος Περράκης: αρχιτεκτονική έρευνα, σχεδιασμός περιπάτου
εναΔυο ΠΟΛΥΜΕΣΑ: οπτικοακουστικός εξοπλισμός και χειρισμός
Οργάνωση – Παραγωγή: Δήμος Χανίων, Κεππεδηχ-Καμ
Συνδιοργάνωση: Περιφέρειας Κρήτης
Υπο την αιγίδα: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Βιογραφικά:
Αλίκη Χιωτάκη
Η Αλίκη Χιωτάκη είναι διαθεματική καλλιτέχνις που εξερευνά τους ρυθμούς και τις φόρμες της κίνησης του σώματος στο χώρο, μέσω της παρατήρησης της κίνησης και της Βιντεογραφίας. Το έργο της διαμορφώνεται μέσα από την τέχνη του video, το χορό μέσα από την κάμερα (video dance), το σχέδιο και τη φωτογραφία. Είναι κάτοχος πτυχίου BA (Hons) στο Dance with Visual Practice από το Πανεπιστήμιο του Brighton και πτυχίο PG στη Laban Analysis και τις σωματικές σπουδές από το Surrey University. Είναι πιστοποιημένη αναλύτρια κίνησης με την μέθοδο Laban Movement Analysis και γραφίστρια. Η έρευνα και η πρακτική της συχνά ενισχύονται με τη συνεργασία με καλλιτέχνες από διαφορετικούς τομείς, όπως σχεδιαστές ήχου, αρχιτέκτονες, εικαστικούς καλλιτέχνες και επιμελητές. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Αυτή τη στιγμή κατέχει τη θέση της καλλιτεχνικής επιμελήτριας της ενότητας Video Dance του φεστιβάλ Dance Days Chania. Ζει στα Χανιά της Κρήτης
Μιχάλης Παρασκάκης
Ο Μιχάλης Παρασκάκης σπούδασε αρχικά Γραφικές Τέχνες (ΤΕΙ Αθήνας) ταυτόχρονα με πιάνο και ακορντεόν. Αφοσιώθηκε στη μουσική, παίρνοντας Πτυχίο και Μεταπτυχιακό στη σύνθεση από το Βασιλικό Ωδείο της Χάγης. Εκεί σπούδασε επίσης λυρικό και αναγεννησιακό τραγούδι. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς μουσικούς και φεστιβάλ όπως Klangforum Wien (Βιέννη), Nieuw Ensemble και Αsko|Schönberg Ensemble (Άμστερνταμ), DissonArt (Θεσσαλονίκη), ΜΑΤΑ Festival(Νέα Υόρκη), Ιmpuls Festival (Γκρατς) κλπ. Έργα του έχουν παιχτεί σε Ελλάδα, ΗΠΑ, Ολλανδία, Αυστρία, Γαλλία, Βέλγιο, Ιράν. Έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή και τη Στέγη Ωνάση, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης κ.α.
Το 2017 ίδρυσε το σύνολο Νέας Μουσικής ΤΕΤΤΤΙΞ, του οποίου είναι καλλιτεχνικός διευθυντής, αλλά και συνθέτης, επιμελητής.
Από το 2019 είναι υποψήφιος διδάκτωρ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με θέμα το Μουσικό Θέατρο, ενώ το 2023 θα παρουσιαστεί στην ΕΛΣ η πρώτη του όπερα.
ΤΕΤΤΤΙΞ
Ο ΤΕΤΤΤΙΞ (με τρία ταυ) ξεκίνησε το 2017 με πρωτοβουλία του Μιχάλη Παρασκάκη, από μια ομάδα νέων μουσικών που τους ενώνει η αγάπη για τη σύγχρονη μουσική και η πολυετής τους γνωριμία και συνεργασία. Χαρακτηρίζεται από έναν ιδιαίτερο συνδυασμό οργάνων, που αποκλίνει από τους καθιερωμένους σχηματισμούς. Συνεργάζεται με συνθέτες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο. Παράλληλα, ως γνήσιο παιδί της εποχής του, φλερτάρει με τον αυτοσχεδιασμό και με άλλα είδη μουσικής (ποπ, ροκ, ρεμπέτικα, ηλεκτρονική, τζαζ, παραδοσιακή). Ο ΤΕΤΤΤΙΞ αντιμετωπίζει τις παραστάσεις του ως ενιαία θεάματα και επιδιώκει συνεργασίες με καλλιτέχνες από άλλους χώρους.
Έχει εμφανιστεί τέσσερις φορές στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, στο Ζp87 έλαβε μέρος στην ταινία του Νίκου Κορνήλιου «Canto si tu cantas» (2020).
To 2021 έκανε πρεμιέρα η μουσική ταινία «NORA TETTTIX» σε σκηνοθεσία Κώστα Σαμαρά και Δάφνης Χαιρετάκη ενώ συμμετέχει για δεύτερη συνεχή χρονιά στο πρόγραμμα Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός.
http://tetttix.com/
Χρησιμα
Μουσική/εικαστική παράσταση:
24 Σεπτεμβρίου 2022, αυστηρά στις 19.30 (προσέλευση κοινού 19.00).
25 Σεπτεμβρίου 2022, αυστηρά στις 19.30 (προσέλευση κοινού 19.00).
Ηχητική εγκατάσταση-περίπατος: 24-25 Σεπτεμβρίου, 12.00-19.00.
Στον ηχητικό περίπατο δεν χρειάζεται κράτηση θέσης.
Δείτε τον χάρτη παρακάτω.
Ημέρες και ώρες εργαστηρίου: 21-22-23 Σεπτεμβρίου, 17:00-20:00*
Δωρεάν συμμετοχή με κράτηση θέσης στο email: [email protected]
*Οι ώρες είναι ευέλικτες και θα μπορούν να προγραμματιστούν σύμφωνα με την επιθυμία του
συνόλου των συμμετεχόντων.